Skip to content

I stand corrected…

June 3, 2013

gamlingDet är en kvinnas privilegium att ändra sig och jag åberopar härmed den rätten. Jag har i ett tidigare inlägg listat tre yrken som jag, under inga omständigheter, skulle kunna tänka mig att jobba med. Jag har brutit det.De tre yrken som jag sagt att jag aldrig skulle utöva är inom vården, McDonalds och barnomsorg. Gissa vad som hände? Jag tog ett jobb inom äldrevården. Jag har alltid trott att jag absolut inte skulle klara av att arbeta med äldre  (läs torka rumpor, byta blöjor och mata med mera). Men gissa vad? Det kunde jag. Jag trivdes till och med. De flesta kunder/brukare/vårdtagare jag hade var trevliga, ödmjuka och rätt så roliga. Med andra ord ett jobb som jag kunde utföra och ha trevligt på samtidigt.

Det finns några nackdelar dock, och inte så små sådana heller. Jobb inom hemtjänsten (för mig i alla fall) innebar stress, stress, stress. Min dag såg ut som följande; stressa till första kunden (kom ändå för sent eftersom schemat inte gett mig tillräckligt med körtid), vara tvungen att ge kunden de antal minuter som de betalar för. Resultatet: ännu mer sen till andra kunden och samma visa igen. Detta ledde till att min lunchrast blev i det närmaste obefintlig. Efter rasten (ENDA rasten kan tilläggas) så kom maten ofta sent= redan försenad till kunden efter lunchen…

Dessutom fick jag inte prata om vissa saker med kunderna. Sekretess i all ära, men när en pensionär som vill ha trygghet undrar varför det kommer olika personal hela tiden, och jag inte ens får svara varför, då tycker jag synd om pensionären.

Om jag skulle öppnat egen firma inom hemtjänst och omsorg med äldre så hade jag gjort mitt bästa för att se till att varje kund fick i stort sett samma personal hela tiden, vid samma tider varje dag och att personen i fråga fick svar på sina frågor. Jag ser inte skadan i att i förväg tala om för en kund att “jag kommer inte imorgon för jag är ledig, men min kollega Såochså kommer istället och han eller hon kommer ta väl hand om dig”.

Det kan mycket väl vara så att jag hamnade på ett företag med lite skeva värderingar, men oavsett så tycker jag det är synd att vi inte tar hand om våra äldre på ett bättre sätt, utan att tänka på kostnaderna hela tiden.

Det kommer med största sannolikhet en dag när både du och jag kommer behöva hjälp av någon. Kanske bara hjälpen innebär att få stöd och sällskap på promenaden. Kanske behöver vi hjälp med att duscha eller hjälp med inkontinensskydd och kläder. Oavsett så förtjänar våra äldre en bättre omsorg och personalen inom omsorg bättre arbetsvillkor.

Jag har kanske inte fått fram ett budskap idag (var inte baktanken) och svamlar kanske till och med lite, men det struntar jag i. Jag har rätt att ändra mig och nu när jag HAR torkat gamlingar i stjärten så förstår jag vikten av äldreomsorg. Den måste finnas och den måste bli bättre.

Ja.

From → Allmänt gnäll, Jobb

Leave a Comment

Leave a Reply

