Skip to content

Det var då själve….

February 11, 2013

rökaJust nu hatar jag mitt liv. Eller rättare sagt, jag hatar att jag var så j*la dum att jag började röka överhuvudtaget när jag var liten. Bara för att verka stor. Pfft, hur dum får man bli. Nu sitter jag här, massa år senare och har ett missbruk. Jag skiter i att det “bara” är cigaretter. Missbruk är det oavsett. Det hjälper INTE att tänka på cigaretter HELA tiden. Visst, jag tog en laserbehandling som gjort att jag inte har det fysiska begäret efter nikotinet, men så fort jag blir irriterad, upprörd, stressad eller uttråkad så vill jag röka. Eftersom jag inte har någon form av karaktär eller självdisciplin så har jag gett efter för suget några gånger. Efter att ha gett efter så inser jag nu varför andra missbrukare inte alltid klarar att sluta. Jag tänker att” jag kan ta bara en enda, det innebär inte att jag kommer att fortsätta vara rökare”. Jag tänker inte vara rökare hela livet. Men det är banne mig svårt ibland att inte röka.

Situationen förbättras inte direkt av att min man också slutat röka. Och är bättre på det. Jag kan lite elakt tänka att han faktiskt snusar, så han fuskar lite. Det som gör mig ledsen är att han skäller på mig när jag tjuvrökt. Jag vill inte röka men om jag nu “råkar” göra det lite grann så är det väl bättre att stötta mig än att skälla på mig? Jag vill ju bara röka mer då. Det förstår väl vem som helst, utom min man.

Idag har jag därför vidtagit åtgärder. Jag har inhandlat en så kallad e-cigarett. Det är någon form av teknisk mojäng som jag kan röka men som inte innehåller några som helst gifter. Helst hade jag inte velat behöva den heller men eftersom jag är svag i vissa situationer så är det bättre att jag puffar lite grann på en sån än en riktig cigarett. Så när kroppen är helt ren från resterna av mina cigaretter så kan jag ta itu med den mentala delen att ta bort själva rökandet. Jag tänker inte ha bråttom med den delen. Men nåt måste göras för att bli kvitt det fysiska behovet.

Så jag omgrupperar. Använda e-cigarett tills min kropp är renad och då ta itu med själva vanan. Jag bryr mig inte om du tycker att jag lurar mig själv eller om du tycker att jag är vek. Jag tänker ta min tid att sluta röka så att jag kan vara fri från cigaretter helt sen. Om det nu tar en månad, ett halvår eller ett år, det struntar jag i.

Ha en bra kväll.

 

Leave a Comment

Leave a Reply

