Skip to content

Ingen lätt sak

February 8, 2013

buddhaDet är inte alltid så lätt att vara en bra person. Jag försöker men ibland vill djävulen i mig bara UT. Jag önskar att det fanns ett sätt att få ur  sig ens ilska utan att skada någon eller något. Sen finns ju nackdelen med det också, det kallas karma.Då undrar jag givetvis lite vad jag gjort i tidigare liv eller hur himla känslig karma är, med tanke på mitt liv. Missförstå mig inte, jag är nöjd med det jag har. Skulle så klart vilja ha mer, men vem vill inte det? Det lustiga är att jag på något sätt ändå inte skulle vilja vara utan mina motgångar. Utan dem skulle jag inte vara den jag är idag. Jag skulle inte haft det jag har och inte varit på väg dit jag är på väg. Nu vet jag ju inte var jag är på väg men någonstans kommer jag ju att hamna. Så är det bara.

Men för att återgå till djävulen i mig, jag gjorde en hemsk sak häromdagen. Jag rev ner en lapp från hissväggen. Jag vill byta min lägenhet (en trea) till en fyra och någon annan vill tydligen samma sak. Så jag gjorde det varje ond människa skulle gjort, jag tog bort lappen. Detta har jagat mig i flera dagar och jag VET att jag kommer få lida för det på ett eller annat sätt. Annars blir karma rubbat.

Jag tror att jag ofta koncentrerar mig på min dåliga karma. Kanske är dags att tänka på mina välgärningar också. Jag lämnar inte min man, mina barn får mat och jag hälsar på alla mina grannar. Tänk vilken underbar plats världen skulle vara om alla tänkte aktivt på sin karma.

Snart ska jag mata dagens karma med ett stycke “inte bli arg på sonen när han vägrar sova” karma.

Leave a Comment

Leave a Reply

