Skip to content

Person of interest

February 4, 2013

Vi (maken och jag) började titta på en ny serie igår. Person of interest. Det blev två avsnitt innan klockan var för mycket. Det kanske är lite tidigt att uttala sig om serien men idén är inte dum.Ett datageni vid namn “Finch” skapade efter 9/11 en superdator som kunde upptäcka konspirationer, terrordåd och diverse skumma aktiviteter i tid, vilket gör att de går att motverka.

Serien handlar om den andra delen av maskinens kapacitet. Den trollar även fram information om personer som antingen kommer att bli utsatta för ett brott, bli inblandade eller som utför brottet. Finch tar hjälp av en gammal CIA- agent att leta upp och skydda eller sätta dit de personer som maskinen spottat fram.

Idén är väl ok men jag vill alltid ha absoluta detaljer om vad som gör att maskinen kan “se” framtiden, och det får jag inte. Väntade mig inte det heller eftersom det är omöjligt i verkligheten.

Jag gillar serien hittills i alla fall. Huvudrollen har en rätt skön roll, lite kung fu och jävlar anamma, fast samtidigt så där amerikanskt vemodigt “jag har förlorat något och nu ger jag igen”.

Två avsnitt in i serien kommer vi i alla fall fortsätta titta så får vi se om den håller längre.

 

From → Film och serier

Leave a Comment

Leave a Reply

