Skip to content

Att snubbla på mållinjen.

January 24, 2013

kugghjulSkrev in mig på Arbetsförmedlingen i slutet av oktober. Nu är det slutet av januari. Fortfarande inget jobb, trots jobbcoaching, personliga  ansökningar och efterföljande uppringningar. Jag har till och med blivit uppringd några gånger av bemanningsföretag. Det känns jättebra och jag försöker låta professionell (jag vet, inte alls min stil egentligen) men så kommer den där lilla, äckliga detaljen om erfarenhet. Det har blivit mitt nya “hatord”. Erfarenhet, vad är det? Jag vet givetvis VAD det är, men hur himla viktigt kan det vara? Personligen hade jag sett en nyutbildad och oerfaren person som en tillgång. Varför? Jo, för att en oerfaren person:

  • formar du lättare till den typ av anställd du vill ha
  • har många nya ideér
  • är inte fast i ett arbetssätt
  • är hungrig på att göra sitt bästa
  • har ett öppet sinne

Jag vet inte, men de saker jag just rabblade upp, är väl GANSKA bra saker hos en anställd? Min frustration kommer när jag vet att jag klarar av jobbet jag söker, och i vissa fall kan mer än det annonsören vill ha. Men jag har ingen erfarenhet.

Bara en liten upplysning, när man är över 25 år gammal (vi säger det i alla fall), så har man hunnit leva lite, man har erfarenheter och man har utvecklat sitt sinne och mognat i sitt tänkande. Om det då inte tas med i beräkningen när man söker jobb så…

Men vet du vad? Jag tänker banne mig inte ge mig. Jag ÄR duktig, jag kan utnyttja mina livs- och arbetserfarenheter till något bra. Jobbet jag får kanske inte är det jag sökte i första hand, men jag kan göra det till mitt första val. Finns viljan så. Den finns. Så länge jobbet inte är på McDonalds. Eller inom vården. Sorry, men de yrkena går bort.

Nu är det bara ordbajseri från mitt håll känner jag, men meningen med dagens inlägg är att jag inte ger mig, att jag inte gett upp än och jag SKA ha ett jobb. Annars blir det banne mig aldrig någon erfarenhet. Som tydligen är så himla viktig.

 

From → Jobb

Leave a Comment

Leave a Reply

