Skip to content

Hen kan du vara själv, gubbkärring!

December 19, 2012

Hen-Kan-Du-Vara-SjälvI vårt moderna och jämställda samhälle är tanken att alla ska vara lika värda, behandlas likadant och få samma lön för lika arbete. Jag är helt med på den tanken. Vad jag INTE är med på är att vissa människor tycker att allt ska “avkönas”. Ordet HEN är ett ord som ALDRIG kommer att ingå i min vokabulär (förutom vid vissa tillfällen som du får läsa mer om längre ner).

Jag har en dotter och en son. Dottern har en kiss/snipa och min son har en snopp/snorre. Dottern gillade rosa och dockor när hon var liten och min son gillar bilar och Spiderman. Jag har inte ansträngt mig något vidare för att de ska gilla varken det ena eller det andra, men ändå har de dragits åt “tjej”- respektive “kill”-grejer. Jag är förmodligen en dålig förälder i och med det.

Så kom en dag ett nytt ord. Hen. Va? Sist jag kollade finns det bara två kön. Man och kvinna. Visst, det finns individer som har både manliga och kvinnliga könsorgan, men i allmänhet talar vi om manligt och kvinnligt. Med detta nya ord ska vi helst skippa hon och han, och istället använda oss av hen. För jämställdhetens skull naturligtvis.

Det finns egentligen bara ett användningsområde för ordet hen (enligt mig alltså) och det är för de individer som är tvåkönade. Resten av mänskligheten ÄR antingen manliga eller kvinnliga. Nu kanske du undrar varför jag stör mig så på hen? Det är ganska enkelt, jag är kvinna, jag vill ha samma lön som en man som gör samma jobb och jag vill att min man ska ta hälften av hushållsarbetet och barnen (yeah right!!!), men jag vill BANNE MIG inte att han ska få min kvinnlighet!

Allt ska alltid gå till ytterligheter när det gäller jämlikhet, vare sig det gäller kön, ras, religion eller musikintresse… Kan inte vi kvinnor få kallas hon utan att bli kedjade till spisen? Jag vill inte bli fråntagen de saker som gör mig just, kvinnlig. Ett nytt könlöst ord att benämna mig med gör inte att jag automatiskt blir längre än de flesta män, eller att jag blir fysiskt starkare eller vad det nu kan vara som skiljer oss åt. Jag är lika mycket värd fast jag vill bli kallad hon, och trots att jag vill ha korta kjolar och smink.

Min åsikt går åt andra hållet med, jag vill verkligen inte att min man ska komma hem och vara sminkad eller måla naglarna. Jag vill ju ha honom för hans manlighet. Ska han bli “hennad” kan jag ju lika gärna bli tillsammans med en kvinna. Det vill jag inte.

Slutligen skulle jag bli förbannad om någon kallade mina barn hen. De är en hon och en han! En har snopp och en har snipa. Deal with it. Jag vill inte ha ett könlöst samhälle, jag vill ha hon och han, kristet och islam, mörkt och ljust, kort och långt, du fattar grejen.

Det har gått bra i alla tider att säga “den” om man är osäker på kön och jag fortsätter nog med det.

En sallad med BARA gurka kan inte kallas sallad.

From → Allmänt gnäll

2 Comments
  1. Tove permalink

    Det finns ingen som säger att alla måste identifiera sig som hen. Men vissa finner sig bortom könen, bortom han och hon. Vissa känner att det inte kan identifiera sig med något av detta, ska de uteslutas tycker du och tvingas att vara en han eller hon? Hen är ett utmärkt ord för dem som inte vill könas, det är inte för alla men det ska fortfarande respekteras. Att även dra in att din man skulle bli omanlig om han blir “hennad” tycker jag låter väldigt konstigt då hen inte handlar om att en man blir mer kvinnlig eller en kvinna blir mer manlig. Det är en mental könsidentifiering som borde accepteras i samhället och har ingenting att göra med hur man ser ut eller vad man har mellan benen. Samma som homosexualitet, bisexualitet, transpersoner ska accepteras och respekteras. Hoppas du börjar fundera lite mer på det här och kanske ändrar din syn på ordet “hen”. Ordet som faktiskt räddar många från att känna sig utanför samhälletsnormer.

  2. Alltså, antingen har man en snopp eller snipa, eller så har man det inte. Vilket för mig innebär att man är en han eller hon. Råkar man då tillhöra dem som råkar ha både och, då är man en hen. Jag kan tänka mig att de som känner sig utanför egentligen ofta bara vill vara det motsatta könet och då finns det ju redan ett ord att identifiera sig med. “Mental könsidentifiering” som du kallar det, erkänner jag jag inte ens som term, könet är inte mentalt, Visst finns det personer som känner att de fötts in i “fel” kön, men könet i sig är något kroppsligt. Dessutom tvivlar jag på att ett nytt ord skulle göra att samhället skulle se mer blitt på de som utmärker sig. Nej du, jag håller mig nog till min åsikt samtidigt som jag respekterar att andra har sina. Så länge de inte kallar mig eller mina barn eller man för hen.

Leave a Reply

