Skip to content

Hur det kan gå till när (en) man ska hänga upp en hylla.

November 14, 2012

-Åh, vilken fin hylla till badrummet, sa jag entusiastiskt.

-Jag tycker vi köper den, vi behöver en hylla där, sa han.

När vi kom hem skulle hyllan upp på väggen bredvid badrumsskåpet. Vi har helkaklat badrum. Min man ber mig hjälpa till att hålla hyllan så den hänger rakt. När han ska börja sätta upp den frågar jag lite försiktigt om han inte ska borra lite först. Jag får en “blick” tillbaka. Jag håller tyst. När skruvarna ska in uttrycker jag min åsikt om att det kanske ska in en plugg av något slag (företrädesvis en våtplugg) eftersom det trots allt är badrummet. Jag får återigen en blick, den här gången ackompanjerat av “käften kvinna, sånt här kan inte du”. Jag håller tyst igen (fast planerar yxmord följande natt).

Min sista kommentar handlar om skruvarna. Jag tänkte någonstans i min enfaldiga lilla kvinnliga hjärna att det kanske kunde vara bra att INTE använda skruvar som är större än mellanrummet mellan kakelplattorna. Då jag uttrycker denna fundering får jag ännu en blick och och blir ombedd att vara tyst (nu tonade jag ned hans ordval). Sagt och gjort, jag fick veta min plats (öh eller hur?). Sekunder senare hör jag hur det knakar till och en kakelplatta spricker. Jag kan inte hålla mig från att skratta varvid jag blir utslängd från badrummet helt.

Jag blir alltid lika förundrad över hur min man envisas med att låtsas vara en “handyman” när han uppenbarligen inte är det. Jag har fler exempel på detta, som gången han skulle fixa stången till min mammas parasoll (ett helt annat inlägg).

Men jag kan väl låtsas vara en liten dum kvinna om han känner sig bättre av det. Jag vet ju sanningen…

From → Familj, Män

Leave a Comment

Leave a Reply

