Skip to content

Varför män inte borde vara läskunniga

October 20, 2012

Män är av naturen starkare (för det mesta) än oss kvinnor, de är längre och har större fötter med mera. Under förra århundradet fick vi kvinnor komma upp till männens status på de flesta områden. Det är ju bra och jämlikhet är alltid bra. Men jag undrar om det inte hade varit bra om män (åtminstone vissa män) inte hade blivit begåvade med läskunnighet.

Min åsikt i denna fråga stammar från hur min man beter sig när han läser. I normala fall läser han reklambroschyrer om nya telefoner och en och annan sagobok. Vid ett tillfälle under vårt ganska långa förhållande så köpte han tidningen Café (tror jag att det var i alla fall). I tidningen fanns artikel som hette “Hur du slipper åka med din fru till affären”. Kan du gissa vad min man gör? Kanske inte, jag har inte skrivit tillräckligt många inlägg om honom ännu. Hur som helst, han tar fasta på tipsen i artikeln.

Sagt och gjort. Nästa gång vi står inne på Ica börjar han med att vråla över hela affären om jag behöver köpa nya inkontinensbindor. Lagom roligt. Vi fortsätter handla och i gången med saft och sylt börjar han brotta ner mig för att han vill ha en annan saft än den jag tagit. In i gången kommer det en liten äldre dam och gissa vad hon tänkte när jag ligger och sprattlar på golvet. Vid det här laget vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, men jag ville ju handla färdigt. I kassan sätter han in slutklämmen; tittar stressat på klockan och utbrister “Skynda dig! Socialen kommer med barnen om en timme för månadens besök!”.

Jag är inte så dum att jag inte tar med honom till affären fler gånger, men det hade varit smidigare om han inte kunnat läsa den artikeln.

From → Män

Leave a Comment

Leave a Reply

